Există în Biblie mai multe mijloace menționate prin care se realizează nașterea din Dumnezeu. Scriptura prezintă nașterea din nou ca pe o lucrare a lui Dumnezeu, dar în ea sunt implicate câteva surse provenind din Dumnezeu.
1.Voia lui Dumnezeu
Noi suntem născuți din voia lui Dumnezeu, nu din voia vreunui om. Ioan spune: „Născuți nu din sânge, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu.” La baza ei e voia lui Dumnezeu, Ioan 1:13. Dacă Dumnezeu nu ar vrea să fim născuți din El, nu am ajunge copiii Săi. Iacov prezintă fenomenul în cuvintele: „El, de bună voia Lui ne-a născut, prin Cuvântul adevărului, ca să fim un fel de pârgă a făpturilor lui” (Iacov 1:18).
2. Moartea și învierea lui Cristos
Pare straniu, dar nașterea din nou e condiționată de credința în învierea lui Isus. (Ioan 3:14-16). Petru zice: „Binecuvântat să fie Dumnezeu, …care ne-a născut din nou prin învierea lui Isus din morți”. (1 Petru 1:3).
3. Cuvântul lui Dumnezeu
Ioan scrie: „Isus a spus: „Dacă nu se naște cineva din apă și din duh, nu poate să intre în Împărăția lui Dumnezeu.”” (Ioan 3:5). Faptul că aici apa nu înseamnă mijloc de curățire, se dovedește prin Efseni 5:26, unde ne spune că doar Cuvântul curăță. Din Tit 3:5, reiese că apa nu are putere regeneratoare sau de naștere din nou, spiritual, ea fiind un element fizic. Petru explică la fel: „Ați fost născuți din nou nu dintr-o sămânță care poate putrezi, ci dintr-una care nu poate putrezi, prin Cuvântul lui Dumnezeu, care este viu și care rămâne în veac.” (1 Petru 1:23).
Pavel afirmă despre corinteni: „Eu v-am născut în Cristos, prin Evanghelie” (1 Corinteni 4:15), dar a botezat doar câțiva.(1 Corinteni 1:14-16).
Cei doisprezece de la Efes erau botezați cu botezul pocăinței, dar nu și mântuiți. (Fapte 19:3-5) Sunt cazuri ca: Zacheu, Luca 19:9; tâlharul pocăit, Luca 23:42-43; Corneliu, Fapte 10:44; 11:16, care au fost declarați mântuiți înainte de a fi botezați.
Apa nu mântuie, nu naște din nou.
4. Duhul Sfânt
Agentul real al nașterii din nou este Duhul Sfânt. Ioan 3:5-6: „El ne-a mântuit…prin înnoirea făcută de Duhul Sfânt” (Tit. 3:5). Adevărul prin sine însuși nu obligă voința. Pe de altă parte, inimile nenăscute din nou urăsc adevărul, până ce Duhul Sfânt îl zidește pe om.
Strong spune: „Simpla creștere a luminii și mărirea cantitativă și în puterea ei nu-l pot face pe un orb să vadă, ci întâi, boala ochiului trebuie vindecată; apoi obiectele devin vizibile.” Fără Duhul Sfânt nu există naștere din nou, nici om născut din nou. Numai El este în stare să o producă. De aceea, El trebuie primit și rugat să lucreze înnoirea.
5. Slujitorii Cuvântului
Biblia îi menționează și pe ei în această lucrare, dar contribuția lor constă în proclamarea adevărului și apelul la hotărâre pentru Cristos. Dovada: Pavel, care afirmă aceasta către corinteni, către Filimon și către galateni. „Căci, chiar dacă ați avea zece mii de învățători în Cristos, totuși n-aveți mai mulți părinți; pentru că eu v-am născut în Cristos Isus, prin Evanghelie.” (1 Corinteni 4:15).
„Te rog pentru copilul meu, pe care l-am născut în lanțurile mele.” (Filimon 10). „Copilașii mei, pentru care simt iarăși durerile nașterii, până ce va lua Cristos chip în voi!” (Galateni 4:19). Iar Isaia, se arată că la originea renașterii se află Dumnezeu și oameni. (Isaia 66:8-9). Dar, privită cu claritate, nașterea din nou este aproape exclusiv o lucrare dependentă de Dumnezeu Însuși. Rolul omului constă în a nu se împotrivi voinței divine, prin libertatea cu care Dumnezeu l-a înzestrat.
6. Credința
Nașterea din nou este opera divină, dar prin credința omului. „Căci toți sunteți fii ai lui Dumnezeu, prin credința în Cristos Isus.” (Galateni 3:26)
Prof. Tiberiu Lăpădătoni, Biserica Creștină Baptistă Speranța din Râmnicu Vâlcea