Schimbarea e un mister şi nu poate fi explicat total, dar îl cunoaştem din experienţa mântuiţilor şi a noastră personală în anumite laturi ale lui. Isus a explicat naşterea din nou spunând: „Vântul suflă încotro vrea, şi-i auzi vuietul; dar nu ştii de unde vine şi nici încotro merge. Tot aşa este cu oricine este născut din Duhul.”(Ioan 3:8).
Pe de altă parte schimbarea e reînnoire în natura morală şi spirituală, mai ales în caracter. Se schimbă înclinaţia morală. „…după cum Cristos a înviat din morţi, prin slava Tatălui, tot aşa şi noi să trăim o viaţă nouă.”(Romani 6:4).
Această schimbare mai modifică afecţiunile şi activităţile vieţii, omul nu se mai pune pe sine în centrul vieţii, ci pe Dumnezeu. Ea este deci schimbarea centrului vieţii, schimbarea persoanei de conducere a vieţii. Omul nu se mai conduce singur, ci se lasă condus de Creator, de Salvator. Dragostea pentru Dumnezeu, fraţi şi semeni, devine factorul de control în viaţă. Omul moare pentru păcat şi înviază pentru neprihănire. „Noi, cari am murit faţă de păcat, cum să mai trăim în păcat?”(Romani 6:2).
Însă schimbarea nu adaugă la facultăţile personalităţii, ci le modifică înclinaţia, structura, forţa, direcţia de exercitare, finalitatea şi persoana în slujba cărora sunt întrebuinţate şi anume Dumnezeu. „Toţi care aţi fost botezaţi pentru Cristos, v-aţi îmbrăcat cu Cristos.” (Galateni 3:27) Schimbarea constă în prezenţa naturii divine şi a persoanei divine: Duhul Sfânt, în credincios. Scopul Tatălui este să fim ca Isus. După chipul Lui. (Romani 8:29) „…v-aţi îmbrăcat cu omul cel nou, care se înnoieşte spre cunoştinţă, după chipul Celui ce 1-a făcut.”(Coloseni 3:10). Oamenii au fost făcuţi după chipul lui Dumnezeu la creaţie: moral, intelectual, liber, cu responsabilitate, independenţă (Geneza 1:28). Iar cei mântuiţi şi născuţi din nou sunt pentru a doua oară făcuţi după chipul lui Dumnezeu, şi anume după chipul lui Isus, după trăsăturile personalităţii de Dumnezeu. (Romani 8:28-30).
La început Dumnezeu i-a făcut pe oameni neprihăniţi. „Dumnezeu a făcut pe oameni fără prihană, dar ei umblă cu multe şiretenii.” (Eclesiastul 7:29). Naşterea din nou restaurează neprihănirea pierdută de omul păcătos, prin atribuirea neprihănirii lui Isus, în el. „Hristos Isus a fost făcut de Dumnezeu pentru noi înţelepciune, neprihănire, sfinţire şi răscumpărare.” (1 Corinteni 1:30).
Schimbarea este şi în sensul unei noi umanităţi, al cărui Cap este acum Hristos şi nu Adam. La începutul omenirii, stă omul numit Adam, iar la începutul Bisericii stă omul Dumnezeu sau Dumnezeul om, numit Isus Hristos. „Omul dintâi, Adam a fost făcut un suflet viu. Al doilea ADAM a fost făcut un dătător de viaţă.” (1 Corinteni 15:45) Schimbarea creează un om nou, un unicat spiritual, cu efecte asupra modului de viaţă, nu numai de gândire sau de concepţie. „Dacă este cineva în Cristos este o făptură nouă. Cele vechi s-au dus!” (2 Corinteni 5:17).
Mai putem sublinia faptul că schimbarea vine sau constă în crucificarea omului vechi şi instaurarea unui om nou în aceeaşi persoană. „Prin cruce, lumea e răstignită faţă de mine şi eu faţă de lume.” (Galateni 6:14-15) Omul vechi e răstignit dar nu e mort. Pavel spune: „Socotiţi-vă morţi faţă de păcat, şi vii pentru Dumnezeu.” (Romani 6:11). Iar în Coloseni 3:5, Pavel cere: „Omorâţi mădularele voastre cari sunt pe pământ.” Firea veche deci există, dar e în luptă cu firea nouă. „Firea pământească pofteşte împotriva Duhului, şi Duhul împotriva firii pământeşti: sunt lucruri potrivnice unele altora, aşa că nu puteţi face tot ce voiţi.” (Galateni 5:17).
Sensul este: coexistă două firi concomitent în aceeaşi fiinţă, cea divină nu poate păcătui, cea firească trage mereu la păcat, din care rezultă lupta permanentă a credinciosului. Finalul depinde de felul cum ascultă credinciosul îndemnurile Duhului din el, devenind definitoriu, pentru o categorie de credincioşi sau alta: credincios pământesc sau duhovnicesc. (Romani 8:6-9).
Schimbarea în naşterea din nou e în regiunea conştientă a personalităţii şi nu în subconştient cum afirmă unii.
Prof. Tiberiu Lăpădătoni, Biserica Creștină Baptistă Speranța din Râmnicu Vâlcea