Doresc să abordez o temă care atinge relaţiile noastre cu lumea care ne înconjoară: creştinul şi televiziunea.
Sunt pe deplin conştient că această temă este dificilă şi controversată. Unii spun despre ea că ar fi un subiect „incandescent”, dar nu trebuie să o considerăm asa. Nu trebuie nici să ne tulburăm că ar fi o temă grea. Din punctul de vedere al Sfintei Scripturi nu este o temă dificilă, ci importantă, care merită discutată.
Este cunoscut, în general, ce gândim despre televiziune, şi acest lucru se observă în locuinţele noastre. Dar tinerii credincioşi şi creştinii, care privesc acest lucru altfel decât noi, au dreptul să alle de ce gândim noi aşa. Este de datoria noastră să dăm o explicaţie mai largă asupra acestui subiect. Tratarea acestei teme este pândită de două primejdii: se poate elabora o lege – acest lucru nu avem voie să-l facem – sau pot li minimalizate pericolele legate de televiziune să ne păzească Domnul de acest lucru!
Mai întâi doresc să amintesc unele versete care vorbesc atât despre auz, cât şi despre văz, căci televiziunea nu este altceva decât contopirea tehnicii radioului cu cea a cinematografului. Amândouă acţionează asupra telespectatorului, chiar şi asupra credinciosului. De multe ori se trece cu vederea faptul că cele relatate si văzute sunt însotite de comentarii dăunătoare.
Isaia 33.15-16: „… cel care îşi astupă urechea ca să nu audă cuvinte setoase de sânge şi îşi leagă ochii ca să nu vadă răul, acela va locui sus …”.
Luca 2.20: „Si păstorii s-au întors, slăvind şi lăudând pe Dumnezeu pentru toate cele ce auziseră şi văzuseră …”.
1 Corinteni 2.9: „Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit şi Ia inima omului nu s-au suit, asa sunt lucrurile pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru cei ce-L iubesc”.
2 Petru 2.7-8: „şi a scăpat pe neprihănitul Lot, care era foarte întristat de purtarea destrăbălată a acestor nelegiuiţi (căci bărbatul acesta neprihănit, care locuia printre ei, îşi chinuia în toate zilele sufletul lui drept, din cauza celor ce vedea şi auzea din faptele lor nelegiuite)”.
Toţi trebuie să reflectăm adânc asupra a ceea ce ne însuşim prin văz şi auz. Înainte de-a ne ocupa mai îndeaproape de tema noastră, este necesar să mai facem unele observaţii cu privire la noţiunile de televiziune şi lume.
Când vorbim despre televiziune, nu ne referim la procedeul tehnic ca atare, care de fapt reprezintă un lucru de admirat şi care nu este rău în sine. În toate descoperirile există o parte de binecuvântare şi una de blestem – totul depinde de întrebuinţarea dată de oameni. Cu un avion, de pildă, putem transporta bombe sau Biblii în alte ţări. Fără îndoială, televiziunea este de mare folos în tratarea unor pacienţi grav bolnavi. Când vorbim despre televiziune, ne gîndim la programele acesteia.
Prin cuvântul lume trebuie să se înţeleagă aici, în sensul nou-testamental, acel sistem al cărui stăpân este Satan – sistem care este străin şi duşman lui Dumnezeu (Efeseni 4:17-19). Aşa a fost lumea de la căderea ei în păcat. Ultima mărturie împotriva lumii a lipsit până când a venit Domnul Isus, Fiul lui Dumnezeu în această lume.
„Şi aceasta este judecata: că Lumina a venit în lume si oamenii au iubit mai mult întunericul decât lumina, pentru că faptele lor erau rele” (Ioan 3:19). În realitate, lumea s-a îndepărtat de Dumnezeu, duşmănindu-L. Ei nu au fost oameni care nu-L cunoşteau pe Dumnezeu, ci unii care au văzut lucrările Domnului, aşa cum citim în Ioan 15:24: „Dacă n-aş fi făcut între ei lucrări pe care nimeni altul nu le-a făcut, n-ar avea păcat; dar acum ei au văzut şi M-au urât şi pe Mine şi pe Tatăl Meu”.
Noi ştim din Scriptură că în curând lumea va primi de bunăvoie pe Anticrist. Acest mod de a lucra, acest sistem se referă la lume.
În Germania, în zilele noastre, un om matur petrece zilnic în faţa televizorului, în medie, două ore şi jumătate pe zi (sau a zecea parte din viaţă). Nu doresc să vorbesc prea mult despre timpul pierdut sau cheltuielile făcute, pentru că mai sunt şi alte lucruri care ne fură nouă, creştinilor, timpul şi banii.
Să nu uităm niciodată că şi pentru folosirea timpului nostru răspundem în faţa Domnului. Cât timp ne luăm pentru citirea zilnică a Bibliei şi pentru rugăciune? Televiziunea ascunde în sine şi alte pericole mai serioase şi eu sper că le vom înţelege. Vreau să ne fie clar că la sfârşitul cugetării noastre nu stă pur şi simplu o lege, căci Cuvântul lui Dumnezeu nu conţine nici o lege asupra acestui lucru; cuvântul „televiziune” nu apare în Biblie.
Dar, pentru acest motiv, putem spune că nu cunoaştem gândurile lui Dumnezeu despre televiziune? Pentru multe lucruri nu avem o poruncă fermă şi desigur, nu este uşor în astfel de cazuri. Dacă este vorba de mâncarea sângelui sau de desfrânare, avem o lege („Căci s-a părut bine Duhului Sfânt şi nouă … să vă feriţi de lucrurile jertfite idolilor, de sânge, de animale sugrumate şi de desfrânare …” – Faptele Apostolilor 15.28-29). În astfel de lucruri există o claritate dumnezeiască. Dar Tatăl nostru din cer ne spune că avem inimi care ÎI iubesc. Un fiu, care este în relaţii bune cu tatăl său, ştie care sunt gândurile sale si cum să lucreze, chiar dacă nu are o poruncă fermă. Totuşi acest fiu nu poate să prezinte felul său de-a lucra ca o lege înaintea fraţilor săi. Această problematică nu este numai privitoare la televiziune, ci la toate întrebările practicii creştine.
Dumnezeu a ştiut că va apărea televiziunea, şi de aceea trebuie să ne informăm despre ea din Cuvântul lui Dumnezeu. Nu avem dreptul să spunem: „Deoarece noţiunea de televiziune nu se găseşte scrisă în Biblie, am dreptul să lac ce vreau”. Voi cita un verset, general valabil, celor care lac afirmaţii că Scriptura ne lasă în neclaritate cu privire la problemele mo-derne ale timpului nostru: „… şi nu este altul ca Mine, spunând sfârşitul dc la început şi cu mult înainte ce nu este încă împlinii. Eu zic: Hotărârile Mele vor rămâne în picioare şi îmi voi aduce la îndeplinire toată plăcerea Mea” (Isaia 46.9-10).
Potrivit acestui verset, ar fi pe deplin absurd să gândim că Dumnezeu ar putea fi surprins de ceva care a apărut dintr-o dată în secolul al XX-lea. în Evrei 4.12 scrie că, fiind viu, Cuvântul lui Dumnezeu se aplică la toate problemele actuale. Putem fi convinşi că şi asupra temei noastre vom primi lumină din Cuvântul lui Dumnezeu.
Nu pretind că pot prezenta toate punctele de vedere, dar doresc să numesc cel puţin unele din ele, pentru a vă îndemna să cercetaţi voi înşivă în Scriptură. Altceva nu ne poate ajuta mai departe.
Când în urmă cu aproximativ 40 de ani a apărut televiziunea, s-a ştiut că este o „moştenire” a cinematografului, aşa încât mulţi creştini credincioşi refuzau din instinct. Dar acest lucru nu a rămas aşa. Intre timp mijloacele de comunicare în masă au găsit ecou şi printre creştini, iar cei care nu aveau televizor erau consideraţi ca fiind extremişti. Trebuie să ne întrebăm cum s-a ajuns la schimbarea poziţiei. Există două explicaţii posibile:
— Temerile de la început privind televiziunea au fost exagerate şi fără temei.
— Normele noastre creştine s-au depărtat aşa de mult de cele dumnezeieşti, încât astăzi televiziunea este tolerate în cercuri largi.
Nu doresc să spun care explicaţie ar fi cea mai potrivită şi nici nu aş vrea să osândesc pe nimeni. Rog însă pe fiecare în parte să se preocupe foarte serios de această problemă.
Privind pe creştini, fără gândul de a-i judeca, vom deosebi următoarele grupe:
– cei care au o constiintă curată si privesc la televizor;
– cei care au o conştiinţă încărcată si privesc la televizor;
– cei care vor privi cu plăcere la televizor dar, din cauza fraţilor, nu îndraznesc s-o facă;
– cei care ar privi cu plăcere la televizor dar, din dragoste pentru Domnul, nu o fac;
– cei care nu au nevoie de televizor;
– cei care datorită uneia dintre ultimele trei motive nu mai privesc la televizor.
În definitiv, de ce ne punem astfel de probleme? Pentru simplul motiv că televizorul, cu toti cei 40 de ani ai săi de existentă, ne pune în faţa unei hotărâri personale. Te rog să-ţi cercetezi drumul hotărârii tale! Toţi trebuie să ne clarificăm personal starea înaintea Domnului! Ce lucru este televizorul şi cum trebuie noi ca credincioşi să-l apreciem? Şi lumea are grijile ei în privinţa televiziunii: medici, criminologi, psihologi, sociologi, profesori, politicieni; toţi aceştia sunt preocupaţi de problemele create de programele transmise la televiziune. Noi, creştinii, să ne întrebăm înainte de toate: Ce influenţă spirituală are televiziunea asupra noastră? Să răspundem acum la această întrebare.
Influenţa programelor de televiziune se răsfrânge asupra a două grupuri de oameni cu interese diferite. Prima grupă cuprinde oamenii care alcătuiesc şi emit programele. Mijloacele de comunicare le conferă acestora o putere necunoscută, care la rândul ei acţionează asupra sufletelor telespectatorilor. O a doua grupă este aceea a telespectatorilor (consumatorii de televiziune), cărora li se oferă belşug de distracţii şi informaţii la un nivel maxim de plăcere. Aceasta ne arată clar de ce s-a dezvoltat asa de mult televiziunea şi de ce a căpătat o poziţie atât de hotărâtoare în viata de toate zilele a unei generaţii.
Dacă privim mai întâi pe proprietarii şi acţionarii acestor mijloace de comunicare vizuale, observăm clar că ei lucrează cu o putere mare, aproape de neînchipuit. Ei cârmuiesc pe neobservate, dar cu o ţintă precisă. Aceasta înseamnă manipularea maselor. Cei mai mulţi telespectatori contestă cu furie că sunt manipulaţi. Totuşi este o realitate: televiziunea este un mijloc de comunicare în masă care hotărăşte decisiv ce este si ce nu este modern în lume. In aceasta se poate include moda, muzica sau orice altceva – prin televiziune este etichetat totul. Luni dimineaţa, când ajungi la locul tău de muncă, observi că toţi colegii tăi gândesc la fel asupra unui eveniment, lucru, persoană sau grupuri de persoane. Toţi au văzut aceeaşi emisiune la televizor. Nu este acesta un pericol mare? Gândirea şi comportamentul oamenilor se şablonizează si curând vor fi cuceriţi de influentele televiziunii.
Să medităm, pe scurt, după ce fel de norme este cârmuită viaţa şi părerile publice. Mă gândesc că nici un credincios nu va spune că ele sunt potrivite principiilor biblice. Putem să mergem mai departe şi să ne întrebăm: Cine se află în spatele acestor mijloace de comunicare în masă? Cine este stăpânitorul acestor puternice invenţii ale minţii? Mă gândesc că singura concluzie este că avem de-a face cu „stăpânitorul acestei lumi”, cu duhul „care lucrează acum în fiii neascultării”(Efeseni 2.2).
Poate cineva va replica că fraţii din Olanda au prezentat la televiziune seriale ca: „Aşa s-a format lumea” sau „Aşa s-a format Israelul”. Acest lucru este adevărat. Suntem mulţumiţi că a fost posibil să se transmită astfel de emisiuni în Olanda. Au fost închiriate chiar şi restaurante pentru evanghelizări, dar nici un credincios nu s-a văzut îndemnat de atunci înainte să vină regulat în acel loc ca să bea o bere. Revenim prin aceasta la ceea ce am spus mai înainte: televiziunea este o invenţie tehnică neutră pe care o poţi folosi într-un fel sau într-altul. Ceea ce au făcut fraţii din Olanda este o excepţie, şi nu o regulă. Mai puţin de un procent din timpul de transmisie a putut fi folosit pentru lucruri pozitive, pe când marele procentaj din timpul de transmisie este folosit într-o cu totul altă direcţie.
Ce sugestii primesc realizatorii programelor de televiziune din partea telespectatorilor (căci în mod obligatoriu trebuie să se orienteze după dorinţele lor)? Cine precizează gusturile, morala si continutul transmisiunilor?
100 % „omul cel vechi”! Altfel nici nu se poate. Am fi nerealişti dacă am aştepta ca omul nou să găsească ceva hrană în aceste emisiuni. Si aici este valabil principiul biblic: „Ce este născut din carne este carne” (Ioan 3.6).
Deseori în discuţii apare câte un „dar”, şi dorim să ne ocupăm de el. Este tot ce se vede la televizor dăunător? Doar la televizor sunt prezentate anunţuri, ştiri din medicină, ştiinţă şi tehnică, actualităţi, prognoza vremii, filme despre frumuseţile naturii. Este adevărat că nu toate sunt dăunătoare vieţii unui credincios. Dar la ce ajută? Din marea mulţime de informaţii de la televizor, putem da la o parte ceea ce este rău? Poate vom spune: ,,Cu siguranţă, doar televizorul are butoane pe care le manevrăm noi”. Lucrurile nu sunt aşa de simple cum par la prima vedere.
Pentru o mai bună înţelegere, doresc să ne gândim la următorul exemplu: există instrucţiuni precise ca fiecare instalaţie electrică să fie bine izolată în locuinţe. Cineva ar putea argumenta: Acest lucru e puţin cam exagerat. Cablurile electrice in majoritatea lor sunt fixate aproape de plafon şi n-au nevoie saie izolate. Şi mai mult. dacă în casa respectiva locuieste un electrician, el nu pune mana pe calul electric. In plus, nu orice şoc electric este daunator sanatatii sau mortal. Deci, daca întamplator va avea un soc electric, nu va avea urmari grave.
Totusi trebuie obiectat: peste câtva timp in locuinta respectiva s-ar putea să vină nişte oameni batrani si orbi, care nu sunt asa de competenti incât sa se poată proteja. Astăzi locuieste in această locuinţă un electrician, maine poate o familie cu mulţi copii. Lucrurile sc prezintă acum cu totul altfel. Nu vreau să lungesc povestea. Ceea ce a prescris legislatorul este deci corect. Pentru a evita orice risc, izolarea este sută la sută mai sigură.
Ceea ce se prezintă la televiziune nu este întru totul dăunător, cel puţin la prima vedere. Atunci pot să-mi petrec timpul în faţa televizorului? Pot eu, creştin, să afirm că sunt destul de duhovnicesc şi că am o putere absolută asupra butoanelor? Nu am voie să gândesc asa ceva, căci noi suntem o familie. Eu mi-aş putea permite astfel de lucruri, dacă şi ceilalţi copii ai lui Dumnezeu ar putea să-mi urmeze exemplul fără să le dăuneze. Această afirmaţie este valabilă pentru toate lucrurile; nu vreau să o rezum numai la televiziune. După cum vedem în Romani, capitolele 14 şi 15, această poziţie a fost foarte importantă pentru apostolul Pavel. Cel care era tare în credinţă trebuia să ia în seamă pe cel mai slab. Privit în acest sens, trebuie să mă gândesc nu numai la faptul că televizorul este un lucru dezavantajos pentru viaţa mea de credinţă, ci şi la faptul că este o cursă pentru fraţii mei, pentru copiii lor sau pentru cei tineri în credinţă. Pe deasupra acestor adevăruri, presimţim ce piedică este televizorul în calea creşterii duhovniceşti.
Ar trebui să ne întrebăm dacă între lume (cu sensul ei evidenţiat la început) şi lumea credinţei există o zonă neutră. Există oare o zonă cenuşie, o ţară a nimănui, între lumină şi întuneric? Nu cred. Eu nu cred că putem umbla în lume Iară ca Vrăjmaşul să nu încerce să ne influenţeze si să ne Iacă vreun rău. Eu nu tăgăduiesc că programele de televiziune conţin si teme neutre. Dar mă îndoiesc că modul de prezentare poate rămâne neutru.
Telespectatorul capătă o redare retuşată a realitătii, la baza căreia se află un concept premeditat şi care cu siguranţă nu este creştinesc. Imaginile şi comentariile conduc gândirea şi simţămintele spre un anumit model – cu siguranţă nu unul biblic. Filmele despre natură sunt frumoase, mai puţin comentariul la baza căruia stau teoriile evoluţioniste. în ofensiva reclamelor se conturează multe lucruri diavoleşti. Unde este acea putere a manevrării butoanelor, chiar dacă voinţa există? Iubiţi fraţi si surori, să credem ce spune Domnul că „nu se strâng smochine din spini, nici nu se culeg struguri din mărăcini” (Luca 6.4). O cupă cu otravă conţine în mare parte apă; totuşi o singură înghiţitură este dăunătoare pentru că otrava şi apa s-au amestecat.
Sper că lucrurile se clarifică şi mai mult, dacă citez legea nazireatului din cartea Numeri 6.2-4: „ Vorbeşte fiilor lui Israel şi spune-le: «Când un bărbat sau o femeie se va despărţi dc ceilalţi, făcând un jurământ de nazireat, ca să se consacre Domnului, să se ferească de vin si de băutură tare; să nu bea nici otel lăcut din vin, nici otel făcut din vreo băutură tare; să nu bea nici o băutură stoarsă din struguri şi să nu mănânce struguri proaspeţi sau uscaţi. În tot timpul separării lui să nu mănânce nimic care este făcut din viţă, de la sâmburi până la pieliţa strugurelui»”. Nazireului nu-i era îngăduit să bea vin. Ştim că există pericolul ca mustul de la struguri să se transforme în vin. El nu avea voie să mănânce nimic din ceea ee era din viţă, de la sâmburi până la pieliţa strugurelui. Pentru nazireu această lege nu era ceva complicat sau nesigur. Tot ce provenea din viţă nu era pentru el. Cred că aici se pot găsi multe asemănări care să ne dea de gândit.
Toate greutăţile copiilor lui Dumnezeu sunt legate de faptul că nu văd legătura televiziunii cu sistemul omenesc, caracterul neduhovnicesc al emisiunilor transmise. De aceea vreau să punem unele întrebări concrete şi vom încerca să dăm răspunsul din Scriptură.
Ce poziţie le dă în lume celor mântuiţi lucrarea lui Hristos?
Ioan 17.16: „Ei nu sunt din lume, după cum nici Eu nu sunt din lume”,
Coloseni 1.13: „El ne-a eliberat de sub puterea întunericului şi ne-a strămutat în împărăţia Ei ului dragostei Lui”;
Galateni 1.4: „El S-a dat pe Sine însuşi pentru păcatele noastre, ca să ne smulgă din acest veac rău …”.
Există între noi si lume o zonă care să ne despartă?
1 Ioan 2.16: „Căci lot ce este în lume, pofta cărnii, pofta ochilor şi mândria vieţii, nu este de la Tatăl, ci din lume”
1 Ioan 5.19: „Ştim că suntem din Dumnezeu şi că toată lumea zace în Cel Rău”
Galateni 6.14: „In ce mă priveşte, departe de mine gândul să mă laud cu altceva decât cu crucea Domnului nostru Isus Hristos, prin care lumea este răstignită faţă de mine şi eu fată de lume”.
Crucea este linia de demarcaţie dintre noi şi lume.
Despărţirea noastră concretă de lume este o hotărâre personală sau urmarea unei porunci?
Romani 12.2: „Să nu vă conformaţi veacului acestuia
2 Corinteni 6.14: „Nu vă înjugaţi Ia un jug nepotrivit cu cei necredincioşi. Căci ce legătură este între dreptate şi fărădelege? Sau ce părtăşie arc lumina cu întunericul?”
Efeseni 5.7: „Să nu aveţi deci părtăşie cu ei”.
1 Tesaloniceni 5.22: „Feriţi-vă de orice formă a răului.” (în limba greacă este folosit pentru „formă” cuvântul: „tablou”, „formă de prezentare”. Nu ne vorbeşte oare nimic Biblia despre televiziune?)
Desigur că acum se pune întrebarea: Pentru ce ne-a lăsat Dumnezeu în lume? Aici avem de învăţat două lecţii importante. Cu privire la îndepărtarea de Dumnezeu, noi trebuie să reflectăm ca nişte lumini cereşti în mijlocul unei generaţii strâmbe şi sucite (Filipeni 2.15); iar cu privire la vrăjmăşia fată de Dumnezeu, noi suntem trimişi ai lui Hristos ca să spunem: „Împăcaţi-vă cu Dumnezeu!” (2 Corinteni 5.20). Postura ca lumină cerească şi trimişi ai Săi cere o despărţire deplină de lume, ca sistem, şi nu de cei pierduţi duhovniceşte pe care Dumnezeu îi iubeşte.
Nu orice emisiune televizată, emisiune video sau roman rău ne conduce nemijlocit spre un pas greşit. În tehnică, o solicitare repetată asupra unei instalaţii conduce, după un anumit timp, la deteriorare prin oboseală. Noi gândim uşor şi spunem că evităm tot ceea ce conduce numaidecât la cădere, fără să gândim la efectul oboselii care duce după un anumit timp Ia deteriorarea vieţii duhovniceşti.
Doresc să mai amintesc şi un alt adevăr care stă în legătură strânsă cu televizorul (şi nu numai cu acesta), şi anume ochiul (văzul) care ne poate duce la cădere. Acesta este un pericol pe care-l neglijăm deseori, cu toate că Domnul ne avertizează. în predica de pe munte se spune: „Iar dacă ochiul tău cel drept este o cursă pentru line, scoate-l şi aruncă-1 de la tine …” (Matei 5.29). Deci, ochiul ne poate conduce la cădere. Cu toţii cunoaştem din experienţă care este sfârşitul în acest caz: prin vedere se naşte pofta, apoi pofta se hrăneşte, se dezvoltă şi biruieşte ascultarea, apoi păcătuim şi atragem judecata asupra noastră. Acest mecanism al căderii în păcat se desfăşoară după acelaşi scenariu şi Satan dobândeşte noi si noi succese. Niciodată nu au fost asa de necesare avertismentele asupra căderii prin vedere ca în această perioadă de dezvoltare a programelor televizate şi video.
Încă din vremea legii erau prevederi speciale împotriva acestui pericol. Am auzit cu toţii despre ciucurele de la haina israelitului – îi cunoaştem noi şi scopul?
Citim în Numeri 15.39: „Când veţi avea ciucurele acesta, să vă uitaţi la el si să vă aduceţi aminte de toate poruncile Domnului, ca să le împliniţi şi să nu urmaţi după poftele inimilor voastre şi după poftele ochilor voştri, ca să vă lăsaţi târâţi spre desfrânare„. Israelitul avea patru ciucuri la haina sa care îi aminteau mereu că inima şi ochii l-ar putea duce pe un drum greşit.
Înainte de a fi dată legea, Iov a înţeles acest adevăr: „Făcusem un legământ cu ochii mei şi cum mi-aş fi oprit privirile asupra unei fecioare?” (Iov 31.1). Iar în versetul 7, el a putut spune: „Dacă mi s-a abătut pasul de pe cale şi inima mi-a urmat ochii …”. Iov a cunoscut pericolul că inima ar putea urma ochii, şi urmarea ar fi doar lapte rele. Aşa tăcuse Iov un legământ cu ochii săi. Putem învăţa si noi foarte mult de la Iov, căci si ochii noştri doresc mereu altceva decât dorim noi înşine.
Să vedem acum unde a ieşit mai întâi la iveală provocarea ochiului spre păcat. Citim în Geneza 3.6: „Femeia a văzut că pomul era bun de mâncat şi plăcut de privit şi că pomul era de dorii ca să facă pe cineva înţelept. A luat deci rodul lui şi a mâncat; a dat şi soţului ei, care era lângă ea, şi a mâncat şi el”. Mai întâi văzul, apoi dorinţa şi, în cele din urmă, păcatul. În interpretarea dată de Satan. soţia lui Adam a văzul lucrurile în altă lumină de cum le văzuse până atunci. Satan a putut să o convingă: lucrurile stau cu totul altfel. La televizor multe lucruri sunt interpretate de Satan soţiei tale sau copiilor tăi, chiar şi atunci când tu nu eşti acolo, ca si Adam. Care a fost urmarea acestei prime „priviri”? Întreaga omenire a fost adusă sub puterea morţii.
Răsfoind mai departe, ajungem la Geneza 6.1-2: „Când oamenii au început să se înmulţească pe faţa pământului şi li s-au născut fete, fiii lui Dumnezeu au văzut că fiicele oamenilor erau frumoase; şi din toate şi-au luat soţii pe acelea pe care şi le-au ales„. Deci şi îngerii (2 Petru 2.4 şi Iuda 6), care luaseră chip de om, au fost prinşi în acest mecanism fatal. Nu ar trebui oare ca inimile noastre să fie mişcate şi dimineaţa şi seara în rugăciuni fierbinţi? Urmarea căderii acestor îngeri a fost potopul.
Următorul care a căzut jertfă ispitei prin văz a fost Lot. „Lot şi-a ridicat ochii şi a văzut că toată Câmpia Iordanului era bine udată în întregime. Înainte ca Domnul să fi distrus Sodoma şi Gomora, până la Ţoar, era ca o grădină a Domnului, ca ţara Egiptului”(Geneza 13.10). De aici a început catastrofa. Lot s-a despărţit de lumea religioasă şi a ieşit împreună cu Avraam din Ur, din Caldeea, care era un ţinut idolatru, dar inima i-a rămas încă în lumea materială. Astfel a schimbat grădina lui Dumnezeu cu ţara Egiptului. Dacă nu suntem vigilenţi, se poate întâmpla şi cu noi tot aşa. Catastrofa şi-a urmat cursul. Ştii cine a folosit pentru prima dată cuvântul „lume”? Fiicele lui Lot! In Geneza 19.31 ele spun: ,,după obiceiul întregii lumi”. Meditează încă o dată asupra acestei situaţii! Unde au învăţat ele „obiceiul întregii lumi” sau „obiceiul întregului pământ”? În Sodoma! Poate ai observat că, dacă un creştin îşi procură un televizor, urmările se văd abia în a doua generaţie. Primul care şi-a adus televizorul în casă este probabil încă destul de duhovnicesc ca să rămână în limitele îngăduite; dar ceilalţi?
În Geneza 34.1 citim alt exemplu trist: „Dina, fiica pe care Leea o născuse lui Iacov, a ieşit să vadă pe fiicele ţării”. Doreşti să te împotriveşti celui care trezeşte în tine dorinţa după televizor? Dacă te împotriveşti, vei fi considerat de lume un om neinformat.
Eu mă gândesc că aceasta face parte din suferinţele ocării lui Hristos. Dina a dorit neapărat să cunoască pe fiicele Canaanului. De ce? Străbunicul ei se pronunţase o dată cu claritate asupra acestui lucru – dar cine mai ascultă de străbunici? Avraam a spus slujitorului său:,,Pune-ţi le rog mâna sub coapsa mea; şi le voi pune să juri pe Domnul, Dumnezeul cerului şi Dumnezeul pământului, că nu vei lua fiului meu o soţie dintre fiicele canaaniţilor, în mijlocul cărora locuiesc” (Geneza 24.2-3). Dacă un bărbat ca Avraam a dat o asemenea sentintă, totul ar fi trebuit să-i fi fost clar Dinei. Preţuim noi sfaturile fraţilor mai vârstnici? Cu părere de rău trebuie să spunem că Dina s-a hotărât să privească o singură dată în lume. Astăzi nu mai trebuie să mergi în lume ca s-o vezi. Credinciosul îşi poate aduce lumea în casă sub diferite aspecte. El poate vedea cum o duc fiicele tării. Dina a avut o dorinţă de cunoaştere nefolositoare, si aceasta a atras o mare suferinţă asupra ei şi asupra întregii cetăţi. Numai intervenţia lui Dumnezeu a împiedicat nimicirea familiei lui Iacov.
Nu mai puţin tristă este istoria de mai târziu a lui Acan. Citim în Iosua 7.20-21: ,,… iată ce am făcut: Am văzul (butonul de pornire!)în pradă o manta frumoasă de Şinear, două sute de sicii de argint şi o bară de aur în greutate de cincizeci de sicii; le-am poftit (trezirea dorinţei!) si le-am luat (neascultare!); iată, sunt ascunse în pământ, în mijlocul cortului meu, şi argintul este sub ele”. Copiii lui Acan, deplin nevinovaţi, au pierit împreună cu el. Nu s-a întâmplat tot aşa, în multe cazuri, când cineva s-a îndreptat spre aceste mijloace de comunicare în masă?
În cartea Judecători 14.1 vedem aceeaşi desfăşurare a ispitei la Samson: ,,Şi Samson s-a coborât la Timna si a văzut acolo o femeie dintre fiicele filistenilor”. EI a vrut neapărat s-o aibă. Ştim cu toţii cum s-a sfârşit istoria lui Samson. Cineva va putea spune: Da, dar prin moartea sa au fost omorâţi aproape trei mii de vrăjmaşi. Foarte corect! Harul Iui Dumnezeu este de necuprins! Să ne întrebăm însă: ce ar fi realizat Samson dacă n-ar fi căzut de atâtea ori? El a început cu „a văzut” şi a sfârşit cu pierderea vederii.
Cineva poate gândeşte că Samson a fost un bărbat cu o voinţă slabă. Dar chiar si împăratul David a căzut tot prin „vedere”, cu toate că era un bărbat după inima lui Dumnezeu! Nu ar trebui oare să ne înfricoşăm de acest pericol? Citim în 2 Samuel 11.2: ,Într-o după-amiază spre seară, David s-a sculat de pe pat” – se vede că a petrecut ziua dormind – „şi se plimba pe acoperişul casei împărăteşti; şi de pe acoperiş a zărit o femeie care făcea baie. Şi femeia era foarte frumoasă”. Ştim cum s-a sfârşit această acţiune. „Vederea” a cauzat si de data aceasta de- clanşarea unui şir întreg de acţiuni dăunătoare. S-ar putea să spunem: eu nu cred că televiziunea mi-ar putea dăuna; eu sunt aproape de Domnul şi ţin cu putere la Cuvântul lui Dumnezeu; mie nu are ce să mi se întâmple! După o astfel de întâmplare, David vorbeşte altfel. El s-a rugat: „Abate-mi ochii de la vederea lucrurilor deşarte …” (vezi Psalmul 119.37). David spune cu hotărâre: „Mă voi purta cu înţelepciune pe o cale desăvârşită. O, când vei veni la mine? Voi umbla în curăţia inimii mele înăuntrul casei mele. Nu voi pune nimic rău înaintea ochilor mei; urăsc purtarea celor care se abat, ea nu se va lipi de mine. Inima stricată se va depărta de mine; nu vreau să cunosc pe cel rău” (Psalm 101.2-4). înainte se plimba pe acoperişul casei si a ajuns să cadă, dar acum el spune: ,.voi umbla in curăţia inimii mele înăuntrul casei mele” şi ..nu voi pune nimic rau înaintea ochilor mei„. Să observăm aici însemnătatea profetică a acestui verset. David nu a vrut să aibă în casa sa nici un lucru care să nu-i placă lui Dumnezeu şi care ar fi putut deveni pentru ei o cursă de cădere. Aceasta a fost reacţia lui David, după ce a păşit pe calea poftei ochilor şi care l-a costat viaţa a patru copii.
Doresc să mai amintesc câteva versete în care, după părerea mea, putem găsi multe gânduri referitoare la televiziune.
În Ezechiel 23.14-16 este vorba de Oholiba (în acest nume se ascunde Ierusalimul): „Ea şi-a înmulţit desfrânările. A zării pe ziduri nişte portrete de bărbaţi, nişte imagini de caldeeni pictaţi cu culoare roşie, cu brâie împrejurul coapselor lor, cu turbane de felurite culori pe cap, toţi având înfăţişarea unor viteji, după felul fiilor Babilonului, a căror ţară de naştere este Caldeea; şi îndată ce ea văzul cu ochii ei, i-a poftit şi le-a trimis soli în Caldeea„. Aici sunt înfățișate încă o dată, într-un mod plastic, treptele mecanismului răului, pus în mişcare de ochii noştri. Nu am vrea oare să ne lăsăm avertizaţi?
Să revenim pe scurt la Lot. În capitolul 2 din Epistola a-2-a a lui Petru, este scris că Lot îşi chinuia sufletul său drept cu ceea ce auzea si vedea. El nu a avut în Sodoma nici o bucurie. Acolo şi-a pierdut soţia, cea mai marc parte a familiei şi toată averea. Să medităm pe scurt asupra următoarelor afirmaţii: Lot a plecat în Sodoma; Avraam a rămas pe munte. Avraam avea un cort si un altar, ceea ce înseamnă că trăia ca străin si avea un loc de închinare. El avea o strânsă legătură cu Dumnezeu. Să ne ima-ginăm că Avraam ar fi avut un televizor portativ. Atunci cu siguranţă ar ii fost şi el în Sodoma! Însă Avraam a rămas pe muntele său.
Dacă ar fi fost în Sodoma, şi-ar fi chinuit sufletul său drept prin auz şi văz. Fiul său ar fi cunoscut „felul lumii”. Si cred că Dumnezeu ar fi trecut mai departe pe lângă cortul lui Avraam (Geneza 18 şi 19 – în casa lui Lot îngerii nu au vrut să intre). în Sodoma, Avraam nu ar fi putut primi o astfel de înţelegere a lucrurilor şi cu siguranţă nu ar fi avut curajul mijlocirii pentru alţii. Avraam a fost aşa de neinformat cu privire la Sodoma, încât gândea că acolo vor fi cincizeci de oameni drepţi. Dacă ar fi avut un televizor, ar fi aliat că nu este aşa. El a mers în mijlocirea sa până la zece persoane, dar nu au fost nici acestea. Avraam nu ştia acest lucru. Cu toate că el nu ştia sigur ce se petrece în Sodoma, a mijlocit pentru ea. Lot însă ştia foarte bine ce se petrece acolo, căci îşi chinuia sufletul cu ceea ce vedea si auzea. Astfel de exemple ne oferă claritate cu privire la legăturile credincioşilor cu lumea prin televiziune.
Trebuie să ştim tot ce se întâmplă în lume? Noi suntem chemaţi ca să fim aici pe pământ lumini cereşti şi trimişi împuterniciţi ai lui Hristos. Domnul nu este aici (trupeşte vorbind) şi noi suntem chemaţi să-L arătăm pe El şi să-i chemăm pe oameni la pocăinţă. Dacă ne îndreptăm zilnic spre lume, vom deveni, fără să vrem, asemenea ei în gândire şi umblare. Apoi copiii noştri se vor găsi în lume ca la ei acasă şi astfel se vor îndepărta de poporul lui Dumnezeu. Să nu mă înţelegeţi greşit: nu vreau să spun că toţi creştinii care privesc la televizor nu sunt buni evanghelişti, precum nu vreau să spun că toţi creştinii care nu au televizor sunt credincioşi duhovniceşti deosebiţi. Însă principiul biblic este valabil: dacă vrem să fim o binecuvântare şi o mărturie pentru lume, trebuie să ne despărţim de practicile ei. Eu nu pot să stau într-o mlaştină şi să încerc să scot pe altul de acolo. Ca să-l pot scoate, trebuie să mă aflu pe un pământ tare.
Orice slujbă dată de Domnul cere o despărţire strictă de sistemul „lume” pe tot traseul. În nici un caz, nu numai televiziunea este singura cale spre lumesc – au existat si înainte si acum încă multe alte ispite pe calea credinţei.
Lumea caută mereu să ne ademenească cu ceva, dar putem striga ca şi Asaf: „Pe cine altul am eu în cer, al ară de Tine? Şi pe pământ nu-mi găsesc plăcerea în nimeni decât în Tine” (Psalm 73.25). Nu ne este destul de preţios Domnul, încât inimile noastre să fie mulţumite? El a vrut si vrea ca tot ce face să fie spre satisfacţia inimii Tatălui. Dacă acest Domn nu poate umple inimile noastre, atunci nu este vina Sa. Iar dacă El umple inima noastră pe deplin, atunci putem să ne alăturăm celor care nu au nevoie de televiziune. Vreau să ne rugăm Domnului pentru toţi ai Săi ca bucuria în El să rămână puterea noastră, a tuturor.
Scrisoare deschisă adresată de Eckhard E. Bubenzer tuturor credincioşilor din România
„De aceea şi noi, … să dăm la o parte orice ne îngreuiază şi păcatul care ne infăşoară aşa de uşor si să alergăm cu stăruinţă în lupta care ne stă înainte, privind ţintă la Isus, Căpetenia şi Desăvârşirea credinţei noastre.” – Evrei 12:1-2
Iubiţi fraţi şi surori în Domnul,
Din răspundere faţă de Domnul nostru şi din dragoste pentru voi, dorim să vă adresăm în sinceritate unele gânduri care să fie o avertizare serioasă față de o mare primejdie:
Televizorul !
După invenţia şi mai ales după răspândirea sa generală, de la al doilea război mondial încoace, televizorul a exercitat o influenţă fascinantă. Săraci si bogaţi. învăţaţi şi neînvăţaţi, oamenii se adună regulat, timp de mai multe ore pe zi, în jurul televizorului, formând astfel o familie uriaşă, de multe milioane de membri. În ţările din vest, din păcate, şi marea majoritate a credincioşilor sunt entuziasmaţi de această forţă de atracţie. Si nu trebuie să ne uităm mult într-un catalog de teme ale filmelor şi spectacolelor unui program TV, pentru a constata că 1 Ioan 2.16 îşi găseşte o ilustrare deosebită cu privire la televizor: „Căci tot ce este în lume, pofta cărnii, pofta ochilor şi mândria vieţii, nu este de la Tatăl, ci din lume”. Satan, „dumnezeul acestei lumi”, întunecă gândurile necredincioşilor, astfel încât„lumina Evangheliei slavei lui Hristos, care este chipul lui Dumnezeu, să nu strălucească peste ei” (2 Corinteni 4.4).
În lucrarea de a-i înşela pe oameni, televizorul este un instrument foarte eficient în mâna Satanei.
Vrăjmaşul sufletelor noastre a căutat mereu să intre în inimi, mai cu seamă prin privire:
– „Femeia a văzul că pomul era bun de mâncat …” (Geneza 3.6).
– „Ham, tatăl lui Canaan, a văzut goliciunea tatălui său …” (vezi Geneza 9.22).
– „Lot şi-a ridicat ochii si a văzut că toată Câmpia Iordanului era bine udată în întregime” (Geneza 13.10).
Primul păcat al poporului Israel în ţara tăgăduită a fost înfăptuit de Acan prin privire: „Am văzut în pradă o manta frumoasă de Şinear …” (Iosua 7.21), iar exemplele care s-ar putea cita în acest sens sunt numeroase.
În faţa acestei realităţi este zguduitor să constaţi că în România mulţi credincioşi iubiţi îşi procură tot mai intens televizoare. Desigur, aceasta se întâmplă în cele mai multe cazuri pentru a se informa cu privire la ştirile curente şi la schimbările politice, fără să fie conştienţi de urmările fatale pe care le aduce în viaţa lor personală, de familie şi de părtăşie cu credincioşii cu care se află împreună.
Televizorul si adulţii
În revista americană „News Week” (ediţia 17.10.1988) s-a relatat că diferitele companii de televiziune intenţionează să stimuleze spectatorii adulţi să ridice orele de vizionare TV de la 50 pe săptămână, actualmente, la 75, până la sfârşitul anilor 90. Pentru a-şi atinge ţinta, au fost introduse în program tot mai multă criminalitate si imoralitate. Si fară îndoială că acestea, mai devreme sau mai târziu, vor fi preluate de instituţii de televiziune din Europa de est.
După cel de-al doilea război mondial, când putem spune că televizorul a început să devină popular, nici pe departe nu existau aceste programe rele, cum sunt astăzi, încât creştinii din Occident n-au recunoscui primejdia lui şi l-au acceptat cu uşurinţă, considerându-l un simplu produs tehnic. Urmarea o putem citi în Apocalipsa 3.15: „Ştiu faptele tale, că nu eşti nici rece, nici în clocot. O, dacă ai fi rece sau în clocot! Dar, fiindcă eşti căldicel, nici rece, nici în clocot, le voi vărsa din gura Mea. Pentru că zici: «Sunt bogat, m-am îmbogăţit şi nu duc lipsă de nimic», și nu ştii că eşti cel ticălos, vrednic de plâns, sărac, orb şi gol”.
Intrarea lumii în bisericile creştine a fost produsă în mod esenţial prin televizor. Nimeni nu se poate sustrage efectului emisiunilor care licăresc ore întregi în sufragerii. Iar ceea ce este si mai dureros, creştinii lumeşti din vest recomandă criteriile lor si fraţilor si surorilor din est. Prin aceasta, tineretul din est îşi pierde orientarea, iar, ca urmare, familiile şi bisericile sunt cuprinse de o mare întristare. Dacă televizorul se află deja în casă, această durere va fi tot mai pronunţată în viitorul apropiat.
Că acestor influenţe nimeni nu le poate rezista, însuşi cunoscutul evanghelist Billy Graham a trebuit să mărturisească în ziarul creştin „Christianity Today” (17.11.1978, pagina 22): „Societatea noastră tolerantă m-a influenţat şi pe mine: Mă uit astăzi la televizor la nişte lucruri pe care acum 20 de ani nu le-aş fi tolerat în viaţa mea. Sunt supus încet, încet unei torturi psihice exercitată cu puterile Satanei, prin exact acea cultură despre care citim: «Ieşiţi din mijlocul lor şi despărţiţi-vă de ei … şi nu vă atingeţi de ce este necurat» (2 Corinteni 6.17). Recunosc deschis că mă simt descoperit în acest domeniu”.
Dar televizorul mai are si alte laturi negative: ne fură preţiosul timp pe care Dumnezeu ni l-a dăruit spre a fi mărturii active faţă de cei necredincioşi, pentru a vizita bolnavi şi pentru a ne întâlni în particular cu fraţi şi surori, la rugăciune şi la studiul Cuvântului. Şi nu numai că ne fură timpul, ci mai grav, prin influenţa sa ne ia şi dorinţa ca în timpul rămas să facem aceste lucruri. Să ne punem astfel cu toată sinceritatea întrebarea: Putem noi să împăcăm cu televizorul cuvintele apostolului Pavel:
„încolo, fraţilor, lot ce este adevărat, tot ce este vrednic de cinste, tot ce este drept, tot ce este curat, tot ce este vrednic de iubit, tot ce este vrednic de primit, orice virtute şi orice laudă, la acestea să vă gândiţi” (Filipeni 4.8)?
Televizorul şi copiii
O influenţă, am putea spune, groaznică o are televizorul asupra inimilor curate şi primitoare ale copiilor. Acest aspect le-a dat de gândit chiar şi oamenilor necredincioşi. Un exemplu îl constituie profesorul de comunicaţie Neil Postman, de la Universitatea din New York, care susţine în cartea sa, „Tinereţea pierdută” (1982), teza că televizorul răpeşte inocenţa copiilor şi tinerilor, prin aceea că oferă tuturor aceleaşi informaţii, fără să ţină seama de experienţa fiecărei grupe de vârstă. Prin aceasta sunt şterse multe din importantele deosebiri dintre copii şi adulţi. Copiii sunt introduşi prea devreme în lumea celor adulţi, observă prea de timpuriu lăcomia de putere politică şi economică, tragediile de toate zilele, informaţiile din toată lumea, condensate în câteva minute. Pentru a evita pagubele care însoţesc acest fenomen, tot mai mulţi oameni, care de fapt nu au nimic a face cu creştinismul, ajung la concluzia, pe baza experimentelor făcute, să renunţe la televizor, din dragoste pentru copiii lor.
Referitor la copii am putea compara televizorul cu un învăţător care e zilnic în casă noastră şi încearcă să se adreseze copiilor, dar care foloseşte mereu numai imagini rele şi nepotrivite, niciodată ceva despre Domnul Isus sau despre spiritul creştinismului. Cât timp mai vrem să-l tolerăm pe acest învăţător în casa noastră.